وبلاگ

_

اخبار پرسبوک

آخرین مطالب

یازدهمین سالانه هنر معاصر پرسبوک | پسماند – صفر| تهران | 1400

, 1400/10/11
یازدهمین سالانه هنر معاصر پرسبوک عنوان: پسماند- صفر ۱۷ تا ۲۸ دی ۱۴۰۰ تهران، گالری ایرانشهر _________________________ یکی از معضلات دنیای مدرن، آلودگی محیط زیستی است. به نظر می‌رسد که از مهمترین مصداق های آلودگی و البته نگران‌کننده‌ترین آن نیز، ضایعات پلاستیکی باشد که تا قرن‌ها قابل تجزیه نیستند. با این حال، تولید و مصرف پلاستیک همچنان ادامه دارد. تمام زباله‌های تجزیه‌ناپذیری که سالانه در جهان تولید می‌کنیم، تنها ۹ درصد آن بازیافت می‌شود. این یعنی ما هر سال ۹۱ درصد زباله‌هایمان را در زمین تل‌انبار می‌کنیم. تصور کنید اگر ..
_

مقالات پرسبوک

آخرین نوشته‌های نویسندگان

تولید یا زیستنِ «هنر»؟! پاره‌هایی برای تفکر | پوریا جهانشاد

, 1402/04/29
در نظر اهل هنری که «هنر» را گونه‌ای تولیدِ در انحصار می‌داند که اعتبارش به جایگاه تولیدکننده، عرضه‌کننده و مکان نمایش اش گره خورده است، مفهوم زیستن «هنر» نه موضوعیت دارد و نه به تصور درمی‌آید. در این چارچوب، سیاست ورزی‌های خلاقانه جاری در کوچه و خیابان هر نامی داشته باشد چیزی است از جنس کنش‌های زیستی؛ چیزی است مادون عالمِ برتر «هنر» و نیازمند به آن برای ارتقا خود. به اين اعتبار «جهان هنر» نه‌فقط جهانی است تنیده درخود که انحصارش در اطلاق «هنر» به چیزها را هر بار ..

عکاسی در هنر معاصر: ثبت امر نازیبا یا ثبت عینی(مستندنگاری) | امین علی‌کردی

, 1402/04/29
  گاهی هنر به‌عنوان سیستم یا جریانی یک‌سویه تلقی شده است، به این معنا که اشیا و رویدادها برای انسان‌هایی که آن‌ها را مصرف می‌کنند و می‌روند، ایجاد لذت می‌کند. حتی اِشغال کردن فضای باارزش در دنیای هنر تمثیلی می‌یابد، همانند انبار موزه‌ها که انباشته می‌شود و صداها و تصاویری که سیستم ادراکی و فکری انسان را بیش ‌از حد پر می‌کنند. مسلماً آثار هنری بسیاری وجود دارد که به‌راحتی مصرف می‌شود و شخص دوست دارد زودتر از شرشان خلاص شود. همه ما تجربه شنیدن آوازهایی را داریم که در ..

جُستاری در «هنر به مثابه کنشگری» | رضا منجزی

, 1402/04/29
هنرمندان پس از یک دوره تاریخی که در نتیجه ایدئولوژی خاص حاکم بر آن، به‌ انزوا‌ و جدا گشتن از متنِ جامعه کشانده ‌شدند‌، به‌ متن اجتماع‌ بر می‌گردند‌ و نسبت‌ به گذشته، رابطه مستقیم‌تری‌ با آن برقرار می‌کنند. این رابطه جدید در دهه های اخیر، دیگر نه به نفیِ موزه‌ یا‌ گالری‌ها می‌پردازد و نه صرفاًً یک زیبایی‌ در‌ خدمت‌ دربار‌، کلیسا‌ و نظام حاکم است، بلکه در این رابطه هنرمند ایده خود را در گستره وسیع‌تری از مخاطبان (حقیقی یا مجازی)‌ به‌ نمایش‌ می‌گذارد و این مخاطبان گاه ..

هنر به مثابه کنشگری، کنشگری به عنوان هنر | حمید سوری

, , 1401/09/27
  هنر چگونه می تواند شیوه کنش ما را تغییر دهد؟ این پرسش در سال 2014از بازدیدکنندگان نمایشگاه موزه آرته اوتیل هنرمند تانیابروگوئرا در موزه ون اب در آیندهوون هلند مطرح شد. برای ادامه و دانلود کلیک کنید ..

هنر معاصر و موقعیت حاشیه ای

, 1398/10/20
  | امید قجریان، پرسبوک هفتم | هنر معاصر باید از طریق گواهی دادن بر وجود امر نمایش ناپذیر مقابل کلیت بایستد. – لیوتار هنر معاصر امروز زوایای ناگشوده بسیاری را آشکارساخته است و هنرمندان معاصر بر این اساس رویکرد هایی متفاوت به هنررا تجربه و دنبال می کنند. بر این مبنا دغدغه هنرمعاصر، پیروی از کلان روایت های پذیرفته شده و بدیهی پیشینی به عنوان تنها تعاریف یکه و رسمی هنر نیست؛ بلکه در جستجوی روایت های حاشیه ای و گاه نادیده شده و یا از عمد کنار گذاشته ..

بازتاب دغدغه‌ هنرمندان نسبت به محیط زیست

, 1396/02/18
 |مهسا فرهادی‌کیا، دوره ی ششم پرسبوک | رابطۀ انسان مدرن با طبیعت رابطه‌ای است استحاله یافته به چیزی دیگر. این رابطه از همزیستی به سوی سلطه و از رابطۀ انسان به مثابه جزء در مقابل طبیعت به عنوان کل به پیوندی مالکانه و ارباب رعیتی بدل شده است. انسانی که در طی قرن‌ها با خلق زبان، ابزار، پخت غذا، فرهنگ و در یک کلام تمدن، قوانین و نظام طبیعت را برهم زده و از آن اعلام استقلال کرده بود، با تحولاتی هم‌چون انقلاب صنعتی این دستیازی را وارد فازهای گسترده ..

درباره چهارمین سالانه پرسبوک

, 1392/05/08
| ندادرزی، بنیانگذار پرسبوک |  روزگار معاصر٬ عرصه ی ارتباطات نوین٬ بی مرز و منطبق با نیازهای زمان است. آنچه تا کنون موجب پیشرفت هنرایران شده، تغییرات و سازماندهی های خصوصی است؛ روندی که تا امروز باتغییرات موجود در نظام سازگار نبوده، از اینرو شایسته است تا سیاست گذاری ها ی دولت بر مبنای رشد اعتماد و جذب جامعه ی فرهنگ و هنر باشد تا از این طریق بتوان فضاهای متروک هنر معاصر (چون موزه ی هنرهای معاصر تهران) را دگر بار پویا و زنده کرد. پرسبوک نخستین سالانه ی ..

روابط بینا رشته ای | محمد پرویزی

, 1390/11/06
بینا رشته ای صحه گذاشتن به پرسه های ذهنی بین رشته ها  نیست. اهمیت دیدن فیلم، ورق زدن کتاب و یا  حاضر شدن در سمینار ها وگفتگو ها را گوشزد نمی کند. بینا رشته ای صرفا کوشش برای یافتن رابطه پیدا و پنهان  رشته ها نیز به حساب نمی آید.  چرا که پذیرفته ایم که رسانه و یا رشته ای را نمی توان یافت که مابینی نداشته باشد. از اصالت هیچ اثری نمی توان دفاع کرد با آن که می توان از مرز های آن گفت و یا  حدود و ..