کارگاه چهار روزه کاغذسازی: «مواجهه با طبیعت» | مدرس: سما رحمانی | با همکاری خانه کشار | دوره مقدماتی: ۱۴و ۱۵ تیر، دوره پیشرفته: ۲۱و ۲۲ تیر از ساعت: ۱۰ تا ۱۶


کاغذ اصل است. کاغذ برای من، خود، سوژه است.
کاغذ چون زمین است. آن‌چنان که زمین، ما را وهمه موجودات را در زهدان خویش می‌پرورد و به هستی می‌آورد و این پایان نیست.
کاغذ پر‌تکرار‌ترین بستر طراحی در هنر معاصر است. و نقش مهمی درجمع‌آوری تجربیات واطلاعات برای هنرمندان است. کارگاه با عنوان «مواجهه با طبیعت» برای هنرمندان وهنرجویانی برپا خواهد شد که علاقه‌مند به تجربه استفاده ازکاغذ به عنوان متریال اصلی در ارائه آثارشان هستند.
از اصلی‌ترین اهداف این کارگاه، ساخت کاغذ و ترکیب آن با طبیعت به عنوان یک مدیا برای هنرمندان است.
در بخش عملی کارگاه، به ساخت انواع کاغذ و نحوه ارائه آن در طبیعت پرداخته می‌شود. از الیاف طبیعی و برگ با توجه به پوشش گیاهی منطقه برای ساخت کاغذ استفاده می‌کنیم و در بخش مباحث نظری، شرکت‌کنندگان با بررسی تکنیک‌های کاغذ‌سازی، تاریخچه این هنر و هنرمندان پیشرویی که کاغذ را ماده اصلی اثر خود قرار داده‌اند، آشنا خواهند شد. در پایان کارگاه، هنرمندان را دعوت به نشست و دیالوگ جمعی پیرامون تجربه‌های شخصی در برخورد با هنر کاغذ‌سازی می‌کنم.
هنرمندان در کارگاه کاغذ‌سازی یاد می‌گیرندچه طور از کاغذ باطله و الیاف طبیعی کاغذ مناسب برای طراحی و چاپ و… بسازند.
چگونه با رنگ‌های طبیعی کاغذ را رنگ کنند؟
چه طور روی کاغذ خیس دست ساز کلاژ انجام می‌شود؟
و از چه فیلر‌هایی برای بهتر شدن کیفیت کاغذ استفاده می‌شود؟
ساخت کاغذ با قالب‌های مختلف را تجربه می‌کنیم.

سما رحمانی مدرس کارگاه، سالهاست که بر روی مدیوم کاغذ و استفاده آن در زمینه هنر مستقل کار کرده است. رسانه انتخابی او، اغلب کاغذ به عنوان یک بوم برای کاوش در هنر عمل می‌کند.
کاغذ و طراحی و فرم دادن به آن در نهایت باعث می‌شود شکل سه بعدی در آثار سما ظاهر شود. او با پرسه زدن در طبیعت متریال کار خود را پیدا می‌کند. آثار وی در ایران و چند کشور به نمایش در آمده است.

استودیو حرف هنرپرسبوکسما رحمانیندادرزیهنر الیافهنر معاصر

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!