کارگاه دو روزه «هنر محیطی در طبیعت»| با راهبری: مونا جولا، محمود مکتبی، علی وفایی نژاد | با همکاری خانه کشار | ۱۹ و ۲۰ تیر ماه


کارگاه اول: آیا طبیعت به کمک ما نیاز دارد؟

۱۹ تیر از ساعت ۱۰ تا ۱۵/ رده سنی ۷ تا ۱۲
مهلت ثبت‌نام: ۱۰ تیر ۱۴۰۳

کودکان شمایلی از آینده هستند و ما هر زمان که درباره جنبه‌های اجتماعی و فرهنگی هنر صحبت می‌کنیم باید به یاد داشته باشیم که آموزش به کودکان بخش مهمی از سیستمی است که ما برای آینده طراحی و ترسیم می‌کنیم. به همین سبب، هنگامی که ما از هنرمحیطی یا هنر در طبیعت میگوئیم، از یک سو رویکرد‌های تاریخی به طبیعت و انسان را مدنظر داریم و از سوی دیگر آگاهی‌بخشی از شرایط زیستی معاصرمان را مورد توجه قرار می‌دهیم. این کارگاه دو روزه برای کودکان، مجموعه‌ای از رویکرد‌ها و دغدغه‌هایی است که در قالب تمرین‌های گروهی، آن‌ها را به سمت یک رابطه عمیق‌تر با طبیعت و پدیده‌های پیرامون‌شان می‌برد. ما می‌خواهیم نوعی از مواجهه و رفتار هنرمندانه در قبال طبیعت و جهان را به آن‌ها آموزش داده و به نمایش بگذاریم که غالبا بسیار متفاوت با آموزش‌های علمی و رسمی است که کودکان تجربه می‌کنند.

محمود مكتبی
متولد ۱۳۶۴، تهران است. محمود مکتبی همزمان با تحصیل رشته نقاشی در دانشگاه، از ۱۳۸۴ به فعالیت در زمینه هنرمحیطی و هنر اجرا روی آورده است. در سال‌های اخیر بیشتر فعالیت‌های هنری او پیرامون هنر غذا و پژوهش در رابطه با فرهنگ، سیاست و محیط‌زیست بوده است. او در بیش از ۵۴ نمایشگاه و جشنواره بین‌المللی مختلف در كشور‌هایی همچون آمریكا، ایتالیا، آلمان، بلغارستان، لیتوانی، كانادا، كره جنوبی، فرانسه، آفریقای جنوبی، سریلانكا، رومانی، مجارستان، هند و ایران شرکت کرده و چهار نمایشگاه انفرادی در ایران و کره جنوبی داشته است. حضور در پروژه «گلوله نقره‌ای»، «سنگ‎‌های شکسته عزیز» پلتفرم سماق، «اکوآوانگارد» موزه کنشتاله مجارستان، پنجاه هفتمین دوره بینال ونیز به دعوت پاویون اسلوونی ۲۰۱۷، چهار دوره از پروژه جهانی هنر کوچ‌رو ۲۰۱۴-۲۰۱۹، سومین دوره جشنواره پرفورمنس تیرتا در سریلانکا ۲۰۱۸، نمایشگاه طبیعت معاصر در ترانسیلوانیا ۲۰۲۰، پروژه «ناتمام‌ها» ۲۰۲۰، نمایشگاه «جنب سینا‌اطهر» گالری شریف ۲۰۲۰، جشنواره پرفورمنس باز/بسته آمریکا ۲۰۲۰ برخی از فعالیت‌های اخیر او بوده است.

کارگاه روز دوم: سمفونی باد‌های سحرآمیز

۲۰ تیر ماه از ساعت ۱۰ تا ۱۳ / رده سنی: ۶ تا ۸ ساله
مهلت ثبت نام: ۱۰ تیر ۱۴۰۳

تجربه طبیعت از نزدیک برای کودکان بسیار مهم و نوعی مراقبه است، محرک‌های حسی در خارج از منزل بسیار متفاوت از محرک‌های داخلی هستند. صدا‌های مختلفی را می‌شنوند، نور طبیعی را با وجوه متعددش می‌بینند و باد را روی پوست خود حس می‌کنند. این محیط کاملاً متفاوت، درک کودکان را تغییر می‌دهد و منجر به شناخت بیشتر ادراک و حس‌های پنجگانه کودک می‌شود. همچنین بسیاری از مواد طبیعی و متفاوت درطبیعت یافت می‌شود که کودکان می‌توانند برای طراحی خلاقانه از آن‌ها استفاده کنند که این امر فرصت‌های زیادی را در اختیار کودکان قرار می‌دهد تا حواس خود را تحریک کنند. آن‌ها یاد می‌گیرند که از مهارت‌های حرکتی خود به روش‌های کاملاً متفاوت استفاده کنند و این به نوبه خود تأثیر مثبتی بر رشد شناختی آن‌ها دارد.
این کارگاه که به صورت مشارکتی برگزار می‌شود، کودکان را در ارتباط با طبیعت و همینطوردر تعامل با یکدیگر هوشیارتر می‌کند و می‌تواند به کودک بیاموزد که همزمان با آشنا شدن و کاربرد ویژگی‌های خودش از دیگری نیز برای شناخت بهتر محیط اطرافش بهره ببرد.

درباره مدرسه صنیع الملک
مؤسسه هنر‌های تجسمی صنیع الملک با مدیریت مونا جولا و علی وفایی نژاد، که هر دو از هنرمندان حیطه‌ی تجسمی هستند، از بهار ۱۳۹۳ فعالیت خود را در شهر کاشان آغاز نموده است و از سال ۱۳۹۵ به طور ویژه به کودکان اختصاص یافت. مدرسه صنیع الملک با این هدف که بسیاری از مفاهیم و آموزش‌ها باید از سنین کودکی آغاز شود تا بتوانیم جامعه‌ای رو به رشد و سالم‌تری داشته باشیم و با شعار همه چیز کودکی است برنامه‌هایی را در کنار تدریس نقاشی تبیین کرده است. از جمله اردو‌هایی در فصل تابستان با توجه به آیین‌های باستانی برگزار و رویداد‌هایی در قالب هنر مشارکتی برای پاسداشت و محافظت از مکان‌های تاریخی و باستانی کاشان به خصوص تپه‌های باستانی سیلک برگزار کرده است. در همین راستا از سال ۱۴۰۰ برای اولین بار در ایران دوره ها‌ی جامع(دوره‌های دوساله از غارنشینی تا هنر معاصر) با عنوان تاریخ هنر کودکان را آغاز نمود با این هدف که کودکانی در آینده، درهررشته و تخصصی موفق‌تر خواهند بود که نسبت به پیشینه تاریخی خود آگاهی داشته باشند. تاریخ هنر در قالب بازی، هنر(نقاشی، نمایش و داستان)، غذا، طبیعت و بازدید از مکان‌های تاریخی تدریس می‌شود.

استودیو حرف هنرپرسبوکطبیعتعلی وفایی نژادمحمود مکتبیمونا جولاندادرزیهنر معاصر

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!