هفتمین هنر معاصر پرسبوك مانند دو دوره ى پيشين برتمرکزو تاثیر علم بر هنر و نیاز زیست محیطی پايه ريزى شده است و هنرمندان خلاق و نوگرا را دعوت به همکاری بریک پروژه فضا محور میکند. مکان در نظر گرفته شده برای این پروژه كبوترخانه هاى اصفهان است.

برنامه ريزان و طراحان هفتمين سالانه ى پرسبوك : ندادرزى، پاملاکریمی

داوران: پوياآريان پور، شادمهرراستين، بهرنگ صمدزادگان، محمدرضاقانعى، پاملاكريمى

مشاورهنرى: اميدقجريان
كوكيوريتور: مژده اتراك
دبير مباحث نظرى: عليرضا ارواحى
مديريت رسانه: مريم آموسا
تنديس: نسترن صفايى
گرافيك: صالح تسبيحى

موضوع :هنرزيست محيطى

هفتمین هنر معاصر پرسبوك با محوريت مكانى [كبوترخانه] از هنرمندان مى خواهد که با توجه به مستندات موجود در كانال تلگرام پرسبوك آثارى فضا محور و ملهم ازمحیط را به وجود آورند.

هدف این پروژه بازاندیشی اهمیت معماری و طراحی پایدار در مناطق خشک ایران و كمك به جلب توجه عموم جهت مرمت و احيااين بناهااز طرف جامعه ى هنرمندان و معماران است. معماري داخلي كبوترخانه ها مانند ساير آثار معماري ايراني هم از عملكرد وافر و هم از فرم زيبايي پيروي كرده است. متاسفانه این برخورد فکور با اقليم خشک ایران به مرور زمان از خاطره جمعی ما پاک شده است و بدین سان نیاز به یاد آوری و احیای چنین شگردهایی در هنر و طراحی امروز به شدت محسوس است. متأسفانه كبوتر خانه ها، مانند بسياري دیگر از مظاهر هنري ايران ناشناخته مانده اند.

پس ازصنعتی شدن کشاورزی در ایران کود شیمیایی جایگزین خاک حاصل خیز هزاران کبوتر خانه در مناطق کویری ایران شد. و این آغاز انقراض کبوتر خانه ها بود. اخیرا بسیاری از بازماندگان این كبوتر خانه ها در حال تخریب هستند و نهاد هاى مربوطه ازپایان دادن به این تخريبها ی عمدی و تدریجی ممانعت می ورزند. با توجه به معماری شگفت انگیز كبوترخانه ها و تاثیرشان بر چرخه پایدارطبیعت برنامه ریزان پرسبوک براین باورند که این پروژه گام مهمی در راه بهبود دیدگاهای هنر و معماری زیست محیطی ایران خواهد بود.

اميد قجريان رويداد پرسبوك هفتم را اينگونه تفسير مى كند: انتخاب شهر اصفهان به عنوان نماد یک وضعیت و در نهایت کبوتر خانه ها به عنوان برداشتی ملهم از امری نادیده انگاشته شده درکنار روایت کلان اصفهان شهر هنر، فضا و موقعیتی آستانه ای به این رویداد می هد. درنهایت صورت بندی تئوریک پروژه ی پرسبوک، حداقل به لحاظ تئوری های هنر معاصر دقیق می سازد. چرا که هم اینک مهمترین مسئله زیست محیطی در اصفهان یعنی شرایط رودخانه زاینده رود و نیز جهان حاکم بر فضای هنری شهر اصفهان بیش از بیش نیازمند تنفس جدید در رویدادهای هنری و فرهنگی معاصر می باشد.

اهداف :
-توجه ويژه به كبوترخانه بعنوان يك سازه ى بوم آورد خاص در منطقه ى اصفهان در كنارقابليتها ى زيباشناختى وقابل تأمل درآن
-ترويج هنر مشاركتى و كار گروهى
-تشویق هنرمندان جوان ایران به پیشبرد هنر زیست محیطی و اهميت توجه به دغدغه هاى محيط زيست
-تاكيد بر اهميت حوزه هاى فرهنگى متفاوت در ايران و دورى از مركزيت گرايى
-جلب توجه افكارعمومى به اين واقعيت كه اصفهان صرفا يك شهر تاريخى و توريستى نيست بلكه رخدادهاى اين چنينى مى تواند براى اولين بار به بخشى از هويت فرهنگى شهر اصفهان تبديل شود.

امتیاز :
اهداى تنديس وبرگزارى نمايشگاه براى طرح گروهى برگزيده به همراه اقامت ٣ روزه دراصفهان
چاپ كتاب با حمايت مركز هنرهاى تجسمى وزارت فرهنگ وارشاد اسلامى
تجربه ى كار گروهى و مشاركتى
اهداى لوح يادبود به هنرمندان منتخب داوران
نمايش آثار منتخب درتعدادى از گالرى هاى اصفهان؛ اكنون، بيان، خانه صفوى

شرایط ارسال آثارهفتمين دوره ی پرسبوک:
هنرمندان ایرانی می بایست مبلغ پنجاه هزار تومان به عنوان هزینه ی ثبت نام در سالانه به شماره حساب 6221061101864785 کارت بانک پارسیان به نام ندا درزی واریز کنند و کد رهگیری آن ضمیمه ی پرونده ی ارسالی هنرمند شود. مبلغ فوق صرف بخشى ازهزینه های اجرایی سالانه می باشد ودر صورت عدم پذیرش اثر مسترد نخواهد شد.

هنرمندان حيطه ى تجسمى، فيلمسازى، هنر صدا، هنرنور، هنر الياف، سفال و سراميك ونيز معمارى می توانندحد اکثر٣اثر برای شرکت در سالانه ارائه کرده وتصاویرآثار (حداقل یک مگابايت) به ایمیل دبیرخانه ی پرسبوک ارسال نمايند: [email protected]

هنرمندان می بایست فرم ثبت نام خود را به دو زبان فارسی و انگلیسی كامل كرده و به همراه عكس پرسنلى، سال و محل تولد، میزان تحصیلات، فهرست نمایشگاه های انفرادی و گروهی ارسال گردانند.